EN
سه شنبه 28 فروردین 1403

سالنامه آماری بخش خصوصی سال 1399

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، به‌منظور ارائه اطلاعات آماری مهم و اساسی بخش خصوصی کشور و رفع نیازهای آماری فعالان اقتصادی نسبت به تهیه، تدوین سالنامه آماری دو زبانه به‌عنوان یک ابزار مفید و شناخته‌شده در فرایندهای اطلاع‌رسانی اقدام کرده است.

سالنامه آماری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با هدف ارائه تصویری جامع از عملکرد سالانه اتاق ایران، عملکرد اقتصادی سالانه اعضای اتاق ایران، وضعیت عملکرد اقتصادی سالانه بخش خصوصی، وضعیت محیط کسب‌وکار، وضعیت اقتصادی- اجتماعی کشور و همچنین ارائه تصویری از جایگاه بین‌المللی ایران در فضای اقتصادی و کسب‌وکار تهیه و منتشر می‌شود.

این سالنامه مجموعه‌ای از آخرین اطلاعات آماری موجود در زمینه فعالیت‌ها و خدمات ارائه شده توسط اتاق ایران، نتایج حاصل از اجرای طرح‌های آمارگیری و آمارهای ثبتی مرتبط با عملکرد بخش خصوصی توسط دستگاه‌های اجرایی کشور در قالب جداول و نمودارها را در بر می‌گیرد و از چهار بخش کلی تشکیل شده است.

بخش اول سالنامه با توجه به نقش مهم اتاق‌های بازرگانی در تسهیل امور فعالان اقتصادی، به شرح اقدامات و فعالیت‌های واحدهای مختلف اتاق‌ها اختصاص داده شده است. در نسخه جدید سالنامه، مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران اطلاعاتی را در خصوص چارچوب اعضای اتاق، مانند تعداد اعضای اتاق به تفکیک نوع جنسیت و عضویت مدیر بنگاه، بخش‌های عمده اقتصادی و رشته فعالیت‌های اصلی و فرعی اقتصادی (برحسب کدهای آیسیک دورقمی) استخراج کرده است

 برای اولین بار در سالنامه دو زبانه ۱۳۹۹، اطلاعات اعضای اتاق بازرگانی با اطلاعات کارگاه‌های صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیشتر مرکز آمار تطبیق داده شده است و تعداد ۵۵۸۵ عضو شناسایی شده‌اند که حاوی اطلاعات ارزش‌افزوده کارگاه‌های صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیشتر، ارزش سرمایه‌گذاری، تغییرات ارزش موجودی انبار، مالیات غیرمستقیم و عوارض پرداختی، ارزش صادرات مستقیم و ارزش مواد اولیه خارجی، ارزش فروش و ارزش محصولات تولید شده کارگاه و ... به تفکیک فعالیت و استان هستند.

 در بخش دوم سالنامه، آمارهای مربوط به فعالیت‌های بخش خصوصی از سازمان‌ها، دستگاه‌ها و مراکز آماری موجود گردآوری شده است. ازجمله در این بخش، نتایج طرح‌های آمارگیری از کارگاه‌های صنعتی و معادن در حال بهره‌برداری کشور در بخش خصوصی، استخراج و در سالنامه اتاق ایران منتشر شده است.

در بخش سوم سالنامه، نتایج طرح پایش ملی محیط کسب‌وکار که از طریق آن، مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران، موانع و مشکلات فعالان بخش خصوصی کشور را به‌صورت فصلی بررسی و شاخص‌های ملی را محاسبه می‌کند، برای کل سال نیز محاسبه و منتشر شده است.

 در آخرین بخش یعنی بخش چهارم سالنامه جایگاه ایران در سطح بین‌المللی بررسی شده است. برای تهیه و تنظیم آمار و اطلاعات این بخش از منابع مختلف بین‌المللی نظیر مجمع جهانی اقتصاد، بانک جهانی و.... استفاده شده است. در این بخش گزارش‌هایی آماری از جایگاه اقتصادی ایران و مقایسه آن با کشورهای منطقه و دنیا در عرصه شاخص‌های مختلف تهیه و ارائه شده است.

 

متن کامل سالنامه آماری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در سال ۱۳۹۹ را اینجا مشاهده کنید.