EN
جمعه 31 فروردین 1403

معرفی یونان

 

  • پایتخت: آتن
  • زبان رسمی: یونانی
  • واحد پول: یورو (€)
  • اختلاف زمانی: GTM +2
  • کد تماس: +30
  • آب و هوا: مدیترانه
  • جمعیت: 10،815،197 (برآورد سال 2011)
  • فرودگاه مرکزی: فرودگاه بین المللی آتن
  • شهرهای اصلی: تسالونیکی ، پاترا ، لاریسا ، هراکلئون ، ولوس

 

جاذبه های  گردشگری یونان

  • باغ ملی یونان
  • موزه آکروپلیس یونان
  • موزه ملی باستان شناسی آتن یونان
  • معابد خدایان یونان
  • میدان سینتگما (Syntagma) یونان
  • دلفی (Delphi) یونان
  • کوه لیکابتوس (Lycabettus) یونان

یونان نام فارسی کشوری در جنوب شرقی اروپا و جنوب شبه جزیره بالکان است که تمدنی طولانی دارد و آن را خاستگاه دموکراسی نامیده اند. میراث یونان باستان، امپراتوری بیزانس و نزدیک به چهار قرن سلطه ترکان عثمانی است. این کشور بعنوان مهد تمدن مغرب زمین و زادبوم دموکراسی، فلسفه غرب، بازیهای المپیک، علوم سیاسی، نمایشنامه نویسی شناخته میشود. یونان یکی از تاریخی ترین کشورهای جهان است و بعد از جنگ جهانی دوم در مسیر توسعه اقتصادی قرار گرفت.

امروز کشور یونان کشوری توسعه یافته و یکی از اعضای اتحادیه اروپاست که در سال ۱۹۸۱ میلادی به عضویت آن درآمد و عضو اتحادیه اقتصادی و پولی اروپا، پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو)، سازمان همکاری اقتصادی وتوسعه(OECD) و آژانس فضایی اروپا(ESA) است.۸۰ درصد کشور کوهستانی است و ۲۷ درصد از کل کشور یونان زیر کشت است. جزایر یونان ۱۹ درصد کل وسعت یونان را تشکیل میدهند و بیش از ۱۵۰۰۰ خط ساحلی دارد.

با توجه به اینکه کل اتحادیه اروپا به صورت یک بازار واحد در نظر گرفته میشود جایگاه یونان بعنوان نقطه ورود به اتحادیه اروپا از سمت خاورمیانه، شمال آفریقا و برخی کشورهای حوزه بالکان بسیار ویژه است. یونان از یک آب و هوای معتدل مدیترانه  ای برخوردار است که دمای آن درتابستان بین ۲۸ تا ۳۵ درجه سانتی گراد و در زمستان بین ۵ تا ۱۸ درجه سانتی گراد متغیر می شود.

جغرافیا در یونان

یونان با مساحتی در حدود ۹۵۷۱۳۱ کیلومتر مربع کشوری در جنوب شرقی اروپا در کرانه های شمالی دریای مدیترانه است.در شمال با آلبانی، مقدونیه و بلغارستان و از شمال غرب با ترکیه همسایه است. سرتاسر جنوب، شرق و غرب این کشور را کرانه های زیبای مدیترانه فراگرفته اند. در شرق و جنوب شرقی یونان،دریای اژه و در غرب و جنوب غربی دریای ایونی قرار دارد که هر دو دریا بخشی از مدیترانه می باشند. یونان جنوبی ترین کشور در شبه جزیره بالکان است و در میان سه قاره ازوپا، آسیا و آفریقا قرار گرفته و از نظر جغرافیا و آب وهوا کشوری است که در یک نگاه از ۲ بخش تشکیل میگردد: سرزمین اصلی و جزایر.

 ۲۰۰۰ جزیره ای که این کشور را فراگرفته اند هریک دنیایی هستند در قالب یک جزیره که در طول تاریخ، جغرافیا و اقلیم تأثیری عمیق هم بر توسعه سیاسی و هم بر زندگی روزمره مردم داشته است. در یونان هیچ نقطه ای نیست که فاصله اش از دریا بیش از ۱۰۰ کیلومتر باشد.کوه های ناهموار با شیب تند ۷۰ درصد خاک این کشور را فراگرفته است و تنها در ۲۰ درصد از سطح کشور زمین مناسب کشاورزی وجود دارد. در سرزمینهای حاصل خیز واقع در دره های کوهستانی، چند جلگه کم ارتفاع به چشم میخورد. بلندترین نقطه یونان کوه المپ(المپوس) به ارتفاع ۲۹۱۷ متر میباشد که یونانیان باستان المپ را خانه خدایان قلمداد میکردند و از تقدس بالایی برخوردار بود. آب وهوا در یونان در مناطق ساحلی و جنوبی آب و هوایی مدیترانه ای است، در تابستانها هوا گرم، طولانی و خشک و در زمستانها معتدل، مرطوب و پرباران است.

سیاست در یونان

حکومت یونان حکومت دموکرات بر پایه مجلس است. رئیس حکومت در آن رئیس جمهور است. رئیس جمهور با رأی اعضای مجلس برای دوره ای ۵ ساله انتخاب میشود. رئیس دولت در یونان نخست وزیر می باشد و بر کابینه نظارت دارد. نقش رئیس جمهور در اداره یونان کم رنگ است و بیشتر اختیارات را نخست وزیر دارد. حکومت یونان جمهوری چند جزیی با یک مجلس قانون گذاری است. نمایندگان مجلس رئیس جمهور را انتخاب می کنند و تأیید و انتصاب وزرا یکی از اصلی ترین کارهای تشریفاتی رئیس جمهور به شمار می رود.

عضویت در نهادهای بین المللی: سازمان ملل متحد اتحادیه اروپا، شورای اروپا، ناتو، یونسکو، سازمان تجارت جهانی، یونیسف، یونید و

اقتصاد در یونان

توریسم نقش مهمی در اقتصاد یونان دارد. تولید ناخالص داخلی یونان ۳۲۶٫۴ میلیارد دلار است که ۷۶٫۳ درصد آن در بخش خدمات تولید می شود. رشد تولید ناخالصی داخلی یونان از بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا بیشتر بوده است. نرخ بیکاری در آن ۸٫۴ درصد و نرخ تورم آن ۳٫۶ درصد است. صادرات این کشور شامل اغذیه و اشربه، تولیدات کارخانه ای، مواد پتروشیمی، مواد شیمیایی و منسوجات است. صنعت گردشگری یکی از منابع عمده درآمدزایی برای یونان است و ۱۵ درصد از سهم تولید ناخالصی داخلی را شامل می شود. به طور مستقیم و غیر مستقیم ۱۶٫۵ درصد از نیروی کار یونان در این صنعت به کار گرفته می شود. نیروی کار یونان بیش از ۴٫۹ میلیون نفر است که در میان کشورهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه بعد از کره جنوبی در رتبه دوم قرار دارد.

بر پایه یک نظر سنجی که توسط دانشگاه گرونینگن انجام شد یونان بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵ در رتبه سوم ساعات کاری در هر سال در بین کشورهای اروپایی قرار دارد. به این ترتیب یونانی ها در هر سال ۱۸۱۱ساعت کار کرده اند. در سال ۲۰۰۷ کارگران متوسط ۲۰ دلار در هر ساعت تولید کرده اند. این رقم مشابه اسپانیا و کمی بیش از نصف متوسط کارگران در آمریکاست. نزدیک به یک پنجم نیروی کار را مهاجران خارجی تشکیل می دهند که در بخش های کشاورزی و ساخت وساز به کار گرفته شده اند. از سال ۲۰۰۸ بحران اقتصادی، یونان را بارها به مرز ورشکستگی کامل کشانده و ۲۵ درصد از تولید ناخالص ملی و بیش از یک میلیون فرصت شغلی را از بین برده و در پی آن ستون اصلی سیاست خارجی کشور یعنی تعلق به اروپا و غرب به شدت لطمه خورده است.

اقتصاد یونان، اقتصادی سرمایه داری و مبتنی بر بازار است. خدمات، اصلی ترین بخش اقتصاد یونان را تشکیل می دهد و جهانگردی و کشتیرانی همراه با بانکداری وخدمات مالی نقش کلیدی و پایه ای در اقتصاد این کشور بازی می کنند. توسعه اقتصادی این کشور بیشتر مرهون سالهای پس از جنگ جهانی دوم است. این رشد قابل توجه بیشتر به واسطه اصلاحات ساختاری و مالی، سرمایه گذاری و حمایتهای اتحادیه اروپا در ۲۵ سال گذشته و رشد تولیدات بخش خصوصی بوده است. چنین رشد اقتصادی به یونان اعتماد به نفس داد تا دوشادوش کشورهای قدرتمند اقتصادی در اتحادیه اروپا حرکت کند وهمواره کشوری تأثیرگذار در این اتحادیه شد.

موقعیت خاص استراتژیک این کشور در قلب اروپا و نزدیک به دو قاره آسیا و آفریقا یونان را به یکی از پایگاه های اصلی سرمایه گذاری برای شرکتهای چند ملیتی تبدیل نموده است. بطوریکه امروز دفتر منطقه ای و خصوصا دفاتر تحقیقات علمی و صنعتی بزرگترین غولهای صنعتی جهان مثل Motorola ، زیمنس، اریکسون در این کشور قرار دارد.

از آنجا که شبه جزیره یونان از سه جهت با آب احاطه شده همواره ارتباط اقتصادی و تجاری آن با سایر کشورها از طریق دریانوردی و کشتیرانی صورت پذیرفته است و کشتیرانی نقش عمده ای در تولید ناخالصی ملی(در حدود ۵ درصد) و ایجاد اشتغال دارد. ناوگان کشتیرانی یونان از لحاظ تعداد وتنوع کشتیها خصوصا از دهه ۱۹۶۰ به بعد جزو پر تعدادترین ناوگانهای کشتیرانی در کل جهان بوده است.

مردم و زبان یونان

با جمعتی بالغ بر ۱۱ میلیون نفر یونان کشوری است که از بافت جمعیت همگونی برخوردار است و در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی( که از تنوع نژادی و قومی بالایی برخوردارند) امید به زندگی در بدو تولد برای زنان ۸۲٫۰۶ سال و برای مردان ۷۶٫۸۵ سال است. زبان رسمی این کشور یونانی است و ۹۹ درصد از مردم به آن سخن می گوید. یونانی از جمله زبانهای اروپایی است که سیر تاریخی نسبتا متفاوتی را طی نموده است. برای نگارش زبان یونان خط و الفبای یونانی به کار گرفته می شود.

 در سال ۱۹۱۷ خط یونانی جدید در مدارس ابتدایی این کشور تدریس شد ودر سال ۱۹۷۶ زبان یونانی جدید به عنوان زبان رسمی یونان اعلام گردید. زبان‌های انگلیسی و فرانسه نیز به دلیل توریستی بودن این کشور کم و بیش صحبت می شود.

تاریخ و تمدن در یونان

تمدن یونان به زمان‌های باستان برمی گردد و مشهور است که یونان مهد دموکراسی بوده است. طی تاریخ طولانی اش یونان در زمان‌هایی زیر سلطه خارجی‌ها بوده (رومی هاو عثمانی ها) اما از دهه ۱۸۰۰ میلادی بعنوان یک ملت مستقل پدیدار گشته است. با وجود سلطه طولانی مدت خارجی‌ها بر این سرزمین، آداب و رسوم، جمعیت یک دست و زبان خود را حفظ کرده است.

رشد صنعتی در یونان

مطابق با آخرین قانون سرمایه گذاری در یونان(۴۱۴۶)، برنامه های دولت برای جذب سرمایه های خارجی در این بخش ها وجود دارد:

  • شراکت بخشهای دولتی با بخشهای خصوصی
  • سرمایه گذاری استراتژیک
  • خصوصی سازی و انرژی
  • هواپیمایی ها
  • امور دریایی
  • گردشگری
  • املاک

دین در یونان

اکثریت مردم کشور یونان (بیش از ۹۸ درصد) یونانی هستند و زبان اول آنها یونانی است و دین آنها مسیحی ارتودوکس می باشد. مسلمانان بزرگترین اقلیت قومی و مذهبی یونان را تشکیل میدهند و در حدود ۱٫۵درصد از جمعیت این کشور را در بر می گیرند. ۷ درصد از جمعیت کشور  یونان را خارجی ها تشکیل می دهند که برای کار و یا زندگی به آنجا رفته اند. میانگین سنی مردم آن ۴۱٫۲ سال است. کلیسا و دین تأثیر عمیق و گسترده در زندگی مردم یونان دارد و نظام آموزشی، فرهنگ، تعطیلات رسمی و زندگی خانوادگی حتی امروز هم تحت تأثیر تعلیمات دینی شکل می گیرد و در یونان این تأثیر به مراتب بیش از هر کشور اروپایی ملموس و مشهود است.

یونانی ها مردمی خونگرم، مهمان نواز و خانواده دوست هسند. نهاد خانواده هسته اصلی جامعه یونان را شکل می دهد و همبستگی عمیقی اعضای خانواده را به یکدیگر پیوند می دهد.

کشاورزی در یونان

به خاطر تنوع آب وهوایی یونان و وجود دره های حاصلخیز در نقاط کوهستانی، باغداری اصلی ترین فعالیت کشاورزی در یونان است. زیتون، تنباکو، پنبه و انگور اصلیترین محصولات کشاورزی می باشند و از این بین انگور و زیتون از یونان باستان تا به امروز شهره عام و خاص بوده‌اند.

واحد پول یونان، یورو از ۱۰۰ سنت تشکیل شده است و از سال ۲۰۰۲ جایگزین اخما (واحد پول سابق یونان) شد.

اختلاف زمانی یونان نسبت به تهران ۱٫۵ ساعت عقب تر است (GMT+2)

گردشگری یونان

اگر تعجب می کنید که چرا از یونان و نه یک کشور مدیترانه دیگری برای قایقرانی بازدید می کنید، سواحل شگفت انگیز و آفتابی آن می تواند بهترین توجیه باشد. به جرات می توانید این گوشه کوچک از اروپا را کشف کنید. یونان تمام هیجان و آرامش مورد نیاز شما را برای تعطیلات به شما ارائه می دهد. یونان بهترین مکان برای خوابیدن زیر آفتاب گرم ، شنا در سواحل رویایی و دیدن غروب خورشید جادویی است. بهترین راه برای آشنایی با کشوری که از دریاها و جزایر ساخته شده ، سفر در آب های آن است. یک قایق بادبانی کرایه کنید و از آزادی و آبی مطلق دریا لذت ببرید.

از جزایر بی شمار و پراکنده در دریا دیدن کنید. قایقرانی بین جزیره‌ها و شنا در سواحل عجیب و غریب و دیدنی، با آب های عمیق آبی، سبز و فیروزه ای و شن های ریز طلائی. به زمزمه امواج گوش دهید. از عطر تازه دریا لذت ببرید.

تجربه تعطیلات و قایقرانی در زیر آفتاب یونان می تواند یک تجربه منحصر به فرد باشد. لحظات فراموش نشدنی و جادویی را در کشوری که بین دریا و خورشید سرگردان است تجربه کنید!

تاریخ و فرهنگ

یونان تمدنی 5.000 ساله دارد. فرهنگ یونان طی هزاران سال تحول یافته است. شما می توانید به ایتاوس ایتاکوس ادیسوس یا جزیره فیثاغورس ساموس یا کوس که در آنجا بقراط متولد شده است سفرکنید. می توانید در مکانهایی قدم بزنید و از جزایری بازدید کنید که فیلسوفانی مانند ارسطو ، افلاطون ، سقراط ، فیثاگوراس ، ارشمیدس ، هیپوکریت و بسیاری دیگر در آن زندگی می کردند.

در بین سده ها ، در حدود 4/5 هزاره پیش ، تمدنهای هلنی ، میكیان ، مینو و سیكلدی بودند. ایده و معنای دموكراسی در یونان، در دوران پریكلس "قرن طلایی" متولد شد. اساس بازی های المپیک در اینجا گذاشته شده است. در مورد اساطیر یونان و خدایان، آیا می دانید کلمه اروپا از اساطیر یونان سرچشمه گرفته است؟ روح یونان باستان در هر گوشه ای احساس می شود ، می توانید با مراجعه به بناهای باستانی کهن هزاران ساله آن را لمس کنید.

غذاها و تفریحات یونانی

غذاهای یونانی مدیترانه ای و بسیار متنوع هستند. انتخاب مواد غذایی در یونان بسیار وسیع و گسترده است. مواد غذایی ویژه؛ روغن زیتون، سبزیجات و گیاهان دارویی ، غلات و نان، میوه، ماست، شراب، ماهی، گوشت های مختلفی از جمله مرغ، گوشت خوک و خرگوش!

غذای "Kykladitiki" (غذاهای جزایر اژه). همچنین، از Chalkidiki تست کنید و غذاهای مقدونی را که از غذاهای پونتی و    "Mikrasiatiki" (از یونانیان قسطنطنیه) تأثیر می گذارد  بچشید.

یونان به دلیل شب‌های زنده اش در سراسر جهان مشهور است و به عنوان یک جنبه مهم فرهنگ محلی به حساب می آید. کافه ها، کلوپ ها، رستوران ها و بارهای یونانی و مهمانی های ساحلی، برخی از گزینه های سرگرمی هستند. مهم‌ترین و معروف‌ترین جزایر تفریحی یونان شامل: Myconos (میکونوس)، Rhodes (رودس)، Santorini (سانتورینی) ، Korfu (کورفو)، Ios (ایوس) و غیره می باشند.

 

Source

https://atiyeafarinan.com

https://www.nautilia-yachting.com/sailing-in-greece/greece-at-a-glance