EN
جمعه 7 اردیبهشت 1403

معرفی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری

برای دانلود فایل «بهترین بخش های اقتصادی یونان برای سرمایه گذاری کدامند؟» اینجا کلیک کنید.

 

مقدمه

یونان کشوری در جنوب اروپا است که عمده قدرت این کشور در پایتخت زیبای آن یعنی اتن قرار دارد.یونان حدود 11 میلیون نفر جمعیت ساکن در این کشور دارد و موقعیت جغرافیایی این کشور به شکلی است که به راحتی از راه دریا به افریقا و آسیا قابل دسترس می باشد. یونانی به عنوان زبان مرسوم و رسمی این کشور محسوب می شود ولی طیف گسترده ای از مردم این کشور توانایی صحبت به زبان انگلیسی را هم دارند. بخش اصلی اقتصاد یونان را حوزه خدمات این کشور در بر دارد که حدود 85 درصد از تولید ناخالص ملی این کشور را بخصوص در بخش های گردشگری و بانکی شامل می شود. سایر بخش های اقتصادی یونان که در تولید ناخالص داخلی این کشور نقش مهمی را بر عهده دارد حوزه های کشاورزی، صادرات و ارتباطات مخابراتی است . یونان به عنوان یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری در دنیا به حساب می آید و دلیل آن داشتن گنجینه های تاریخی و دیدنی، محدوده های بلند کوهستانی و همچنین داشتن سواحل بی نظیر و فوق العاده می باشد . بخش صنایع غذایی و کشاورزی یونان، بخش گردشگری، انرژی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، تدارکات و خدمات از فعال ترین بخش های سرمایه گذاری در یونان هستند که فرصت های سرمایه گذاری زیادی دارند در اینجا گزارش مختصری از فرصت های سرمایه گذاری  و پروژه های فعال در یونان ارائه مینمائیم  با  ما همراه باشید:

سرمایه گذاری در بخش صنایع غذایی و کشاورزی یونان

یکی از مهم ترین بخش های صادراتی یونان تولید محصولات کشاورزی مانند میوه و سبزی می باشد. یونان ارائه دهنده محصولات کشاورزی به چندین بازار بزرگ و بین المللی در اروپا می باشد. در بخش کشاورزی یونان طیف گسترده ای از محصولات مانند گوجه فرنگی، کیوی، نارنگی، پرتغال و … را به صورت ثابت همیشه تولید می کند و جز محصولات سنتی این کشور تلقی می شود که همواره با افزایش میزان تقاضا در این قسمت ها مواجه بوده است. ضمن اینکه بحران اقتصادی اخیر در اروپا تاثیر بیشتر صنعت کشاورزی را بر جریانات اقتصادی کشور های اروپایی به خوبی نشان داد و ثابت کرد یکی از بهترین راه ها برای برون رفت از شرایط اقتصادی بد با نگاهی به بهره وری و نویدبه سوی تولید بهتر و رقابتی را به دنبال داشت. نقش سرمایه گذاری بخش خصوصی در این فرایند می تواند بسیار قابل ملاحظه باشد زیرا انها می توانند با سرمایه گذاری که انجام می دهندو با افزودن دانش و تخصص و یافتن بازار های جدید و دسترسی با روشهای بهتر به بازار های مصرف بیشتر تولیدات بخش کشاورزی و غذایی یونان را به حداکثر ارزش افزوده خود رسانده و رقابت آنها در بازار های اروپایی را به بهترین وضعیت خود برسانند. یونان در صنعت غذایی دارای انواع محصولات است که در انها از طعم دهنده های طبیعی همچون زیتون، روغن زیتون، زعفران، پسته آگینا، پنیر ماستیچا و … استفاده شده است. . همچنین برخی دیگر از محصولات در این کشور وجود دارند که به رژیم یونانی در سطح اروپا شهرت دارند مانند ماست گریت، روغن زیتون؛ عسل و محصولات فراوری شده ایPDO که تنها در یونان می توانید پیدا کنید. در سال 2013 یونان مجموعا 101 محصول با روش PDO از جمله زیتون، فتا، پنیر های محلی، میوه ها، محصولات گوشتی،  محصولات خانواده های گوجه فرنگی و… را تهیه و به بازارهای مختلف ارسال کرد.
 

سرمایه گذاری در بخش پرورش آبزیان

آبزی پروری و یا پرورش انواع ابزیان بخشی به سرعت در حال توسعه در اقتصاد یونان می باشد. پرورش انواع ابزیان یکی از بخش هایی است که یونان  می تواند مزایای رقابتی زیادی در ان داشته باشد و به عنوان یکی از بزرگترین  صادر کننده های بین المللی شناخته شود. تقریبا 90درصد از محصولات فعلی این صنعت در کشور یونان را ماهی قزل آلا و نوعی ماهی خاردار تشکیل می دهند. این دو نوع ماهی بازار بسیاری خوبی برای یونان به همراه داشته اند و یونان توانسته در صادرات این دو نوع ماهی بازار غالب جهانی را در اختیار داشته باشد.  تولید و پرورش ابزی در یونان با توجه به کیفیت انها در این کشور بسیار شناخته شده است و اگر سرمایه گذاری بیشتری در این صنعت  و در مقیاس بالاتر به همراه ابتکارات جدید و فرایند های بهبودی انجام شود پتانسیل درامد زایی و رشد بالایی در این حوزه را دارد. صنعت پرورش ماهی و مزارع پروش ماهی موقعیت عالی و پیشرویی در صنعت غذایی یونان دارد و همچنین به عنوان یک صنعت برتر در اتحادیه اروپا با ثبات بازار و تحکیم بازار قوی می باشد. سرمایه گذاری در این حوزه می تواند در تثبیت و گسترش امکانات ابزی پروری و رقابت در این حوزه به همراه بهره وری عملیاتی و دسترسی به بازار های مختلف برای سرمایه گذاران سود زیادی داشته باشد. این صنعت همیشه به عنوان صنعتی دارای پتانسیل بالا و موقعیت عالی بازار  شناخته می شود.

 

سرمایه گذاری در بخش روغن زیتون

روغن زیتون یکی از محصولات شناخته شده یونان است که از زمان های قدیم تا کنون به عنوان پایه ثابت رژیم غذایی مدیترانه ای یونان از زمان های بسیار دور که ریشه در تاریخ یونان دارد تا  به امروز معرفی می شود. روغن زیتون یونان به به دلیل کیفیت بسیار بالایی که دارد شناخته شده است و ارزش معادل صادرات نفت در این کشور دارد.روغن زیتون در یونان به معنای واقعی کلمه  با انواع روش ها و تنوع بالا و سلیقه های مختلف تولید می شود. از جمله انها برخی از محصولات این کشور  به عنوان روغن زیتون ارگانیک در بازار های جهانی دارای ارزش بسیار بالایی هستند و جز محصولات لوکس محسوب می شوند. شرکت های یونانی تولید کننده روغن زیتون افتخار این را دارند که به عنوان نام تجاری شناخته شده در روغن زیتون معرفی شده باشند و شبکه های توزیع بین المللی متفاوتی ایجاد کرده اند. سرمایه گذاری در این صنعت تنها منحصر به تولید روغن زیتون با روش های مختلف نمی شود . در این بازار  و صنعت سرمایه گذاران می توانند اقدام به تولید، پردازش، تحقیق و توسعه، بسته بندی و بازاریابی و فروش نموده و بازده قابل توجهی از سرمایه گذاری خود به دست بیاورند.

 

سرمایه گذاری در بخش گردشگری یونان

یونان یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری جهان برای تعطیلات و بخصوص برای علاقمندان به سواحل و خورشید ملایم می باشد. همچنین بسیاری از مردم در همه نقاط جهان در روز های تعطیلی خاص خود یونان را به عنوان بهترین مکان برای گردشگری خود انتخاب می کنند. یونان در حوزه گردشگری مزایای رقابتی زیادی دارد مانند میزاث فرهنگی غنی، زیبایی های طبیعی و جغرافیایی و … . سرمایه گذاری های اخیر  در صنعت گردشگری که بسیارر پر اهمیت بوده اند باعث شده تا تصویر کشور یوان برای تعطیلات و گردشگری به عنوان یک مقصد ایده ال و فوق العاده در ذهن همه جلوه گر شود و همین موضوع وضعیت سرمایه گذاری در این صنعت در کشور یونان را به شدت مورد توجه قرار داده است. اهمیت این صنعت در یونان تا جایی بود که حتی با بحران های اقتصادی اروپا هم باز یونان از این صنعت به عنوان عامل رشد اقتصادی و اشتغالی خود نام می برد. رشد این صنعت همیشه در یونان رو به بالا بوده و هر ساله به گردشگران این کشور افزوده شده است.

 

سرمایه گذاری در بخش انرژی یونان

قرار گرفتن در تقاطع شرق و غرب باعث شده که یونان نقش مهمی را در بخش انرژی منطقه ای بر عهده داشته باشد. در دسترس بودن پتانسیل انرژی تجدید پذیر ( باد، آب ، انرژی زیست توده، گرمایش زمین ، گرمای خورشیدی و منابع خورشیدی ) به همراه پروژه های زیر بنایی در حال انجام با مقیاس های بسیار وسیع ( خطوط لوله گازTAP، اکتشافات نفت ) به این معنی است که یونان نقش بسیار ارزشمند و مهمی در فرموله کردن تمامی ترکیبات انرژی در اروپای غربی دارد و همین موضوع باعث به وجود امدن فرصت های سرمایه گذاری بسیار زیادی در صنایع انرژی و صرفه جویی در انرژی شده است.

 

سرمایه گذاری در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات یونان

خش فناوری اطلاعات و ارتباطات در یونان فرصت های سرمایه گذاری فوق العاده با ارزش افزوده زیاد و دسترسی های جهانی را فراهم نموده است. این حوزه به دلیل وجود نیروی کار ماهر، دانش فنی و توانایی بالا در تحقیق، وجود زیر ساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطاتی قوی، شرایط کاری مناسب و اینده درخشان یکی از بهترین حوزه ها بریا سرمایه گذاری در یونان می باشد. فرصت های تجاری این حوزه مانند ایجاد آزمایشگاه های توسعه نرم افزاری یا مراکز  طراحی میکروچیپ  و کارت های حافظه ، مراکز داده و آزمایشگاه های تحقیق و توسعه می تواند با حمایت کامل دولت احداث شود . این حوزه ها به دلیل پتانسیل بالایی که دارد بازده بسیار بالایی در مدت کوتاه برای سرمایه گذاران به دنبال خواهد داشت.

 

سرمایه گذاری در بخش تدارکات و خدمات یونان

یونان در یک منطقه استراتژیکی فوق العاده و محل تلاقی سه قاره اروپا، اسیا و افریقا واقع شده و نقطه ای استراتژیک برای توسعه حمل و نقل و یک منطقه بسیار عالی با امکانات مناسب می باشد. همانگونه که می دانید حمل و نقل دریایی مهم ترین نوع حمل و نقل در دنیا می باشد که بالغ بر 80 درصد از حمل و نقل های حجمی دنیا و بیش از 70 درصد از حمل و نقل ها از نقطه نظر ارزشی را به خود اختصاص داده است. بطور میانگین هر ساله حدود 8 درصد به ترافیک بنادر دریای مدیترانه در جنوب شرقی اروپا افزوده می شود. همچنین کارشناسان عقیده دارند تجارت بین اسیا و اروپا از طریق حمل و نقل دریایی تا سال اینده 7 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. در چنین محیطی موقعیت استراتژیکی و منطقه ای یونان که به عنوان دروازه شرق و غرب از ان یاد می شود این کشو را به محیطی جذاب و عالی برای سرمایه گذاری مبدل نموده تا از طریق مسیر های دریایی و حتی زمینی توسعه یافته این کشور تدارکات و تجهیزات مختلف به سایر نقاط دنیا ارسال شود . سرمایه گذاران می توانند با سرمایه گذاری در حوزه تدارکات و حمل و نقل یونان به نحوی کارامد و با هزینه های بسیا مناسب تضمین بازگشت سرمایه و سود خود را قطعی نمایند.