EN
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403

⚛ نگاهی به صنعت کشاورزی در یونان

کشاورزی کمتر از ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی یونان را در بر گرفته است (حدود ۱۵ میلیارد یورو) و حدود ۱۲ درصد نیروی کار کشور در این بخش مشغول به کار هستند. یونان با تولید سالانه ۱۸۵ هزار تن پنبه و ۸۰۰۰ تن پسته اولین تولیدکننده این اقلام در اتحادیه اروپا به شمار می رود. بر اساس میزان تولید برنج (۲۳۰ هزار تن) و زیتون (۴۴ هزار تن) در جایگاه دوم اتحادیه قرار دارد. سومین کشور اتحادیه اروپا در تولید انجیر (۱۱ هزار تن)، بادام (۴۴ هزار تن)، گوجه فرنگی (۱.۴۰۰.۰۰۰ تن) و هندوانه (۵۷۹ هزار تن) قلمداد می شود. همچنین چهارمین کشور اتحادیه در تولید تنباکو (۲۲ هزار تن) است. کشاورزی ارگانیک بالاترین رشد را در تمام منطقه اتحادیه از آن خود کرده است.

 

البته بیش از ۷۰ درصد زمین های کشور یا خاک حاصل خیز ندارند و یا پوشیده از جنگل هستند و قابل کشت نمی باشند. کشاورزی بیشتر در اراضی مناطق تسالی، مقدونیه و تراس رواج دارد که به کشت ذرت، گندم، جو، پنبه و تنباکو می پردازند.

 

موانع اصلی رشد کشاورزی در این کشور میزان کم بارش، قطعات کوچک اراضی کشاورزی و کوچ جمعیتی از روستانشینی به شهرنشینی دانسته می شود.

 

◾کشاورزی یونان کاملا تحت حمایت سیاستهای مشترک کشاورزی اتحادیه اروپا بوده است و اکنون اتحادیه اروپا در نظر دارد از حمایت های مالی خود بکاهد.