EN
چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403

تیلوس، اولین جزیرۀ یونان که در زمینه انرژی به خودکفایی رسیده است

جزیره زیبای تیلوس در مجمع الجزایر دودکانسا، به واسطه سرمایه گذاری های گسترده در انرژی های تجدیدپذیر، اینک اولین جزیره ای است که در سراسر منطقه مدیترانه به خودکفایی رسیده است. این جزیره که تنها 500 نفر جمعیت دارد، سالانه پذیرای 13 هزار گردشگر خارجی است. پروژه تیلوس یکی از 80 پروژه ای است که از برنامۀ اتحادیه اروپا با عنوان "افق 2020" بودجه در یافت می کند. 
هدف اصلی پروژه تیلوس ایجاد اولین نیروگاه هیبریدی یونان بود که قادر باشد انرژی نیروگاههای بادی و ژنراتورهای خورشیدی خود را ذخیره کند.. اکنون با اتمام این پروژه افتخار آمیز ملی جزیرۀ تیلوس بطور کامل در تولید انرژی به خودکفایی رسیده است. 
 شهردار این جزیره، خانم ماریا کاما-عالیفری، می گوید: "من به آنچه به دست آورده ایم بسیار افتخار می کنم. موفقیت ما یک درس برای همه جزایر یونان است." 
این جزیره با بهره برداری از انرژی های تجدیدپذیر، استفاده از منابع کربن را به شدت کاهش داده است که این امر به کاهش هزینه حامل های انرژی منجر شده است. مردم محلی موضوع را در کاهش قبوض برق خود کاملا حس می کنند. این جزیره که تاکنون به شبکه برق جزیره مجاور یعنی جزیره کوس متصل شده بود، در گذشته نوسانات متناوب و خاموشی گاه و بیگاه را تجربه کرده که باعث ایجاد خسارت به زیرساخت های جزیره و صنعت گردشگری نیز می شد.
حداکثر ظرفیت پنل های خورشیدی نصب شده در مرکز جزیره 400 کیلووات است. تأسیسات نیروگاه بادی که درست روبروی سواحل ترکیه مستقر هستند، تقریباً 800 کیلووات انرژی تولید می کنند. لذا مازاد انرژی حاصله كه در باتری ها ذخیره می شود، می تواند برای دیگر ابتکارات و پروژه های ملی مورد استفاده قرار گیرد. ایستگاه شارژ وسایل نقلیه برقی در جزیره نصب شده و رانندگان می توانند از آن بصورت رایگان استفاده کنند. همچنین از انرژی خورشیدی برای روشن کردن چراغ های تفرجگاه و ساختمانهای شهری استفاده می شود. ضمنا می تواند با فروش مازاد انرژی حاصله به شرکت برق یونان، درآمد زایی کند.