EN
چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403

در یونان چه بخریم

در یونان چه بخریم؟

10 سوغاتی برتر یونان

 

آنچه شما باید از آتن خریداری کنید

 هر زمان که از کشور دیگری بازدید می کنیم، طبیعتاً می خواهیم کیف های خود را با یادگاری ها پر کنیم اشیایی که سفر ما را به ما یادآوری می کنند. یک سوغاتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است در واقع با مکان و خاطرات سفر ما همراه است. در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد که چه چیزی را به عنوان سوغاتی از یونان تهیه کنید. چه برای هدیه دادن آنها به عزیزان خود و چه برای استفاده شخصی شما.

 

 

هر چیزی از درختان زیتون!

روغن فوق العاده زیتون باکره یکی از بهترین مواردی است که در یونان می توانید خریداری کنید.

کشت درخت زیتون در یونان به اوایل دوره برنز کرت (3500 قبل از میلاد) باز می گردد و از آن زمان تاکنون نقش مهمی در اساطیر یونان، آشپزی و زندگی روزمره داشته است. زیتون سمبل صلح و سعادت است، در حالی که در آتن باستان به دلیل پیوند آن با الهه آتنا نیز معنای نمادین مقدس دارد. روغن زیتون یونان از کیفیت و طعم فوق العاده ای برخوردار است و برای پخت و پز، سالاد یا حتی به تنهایی با مقداری نان مناسب است. علاوه بر این ، شما می توانید زیتون های خوشمزه ای را از بازار (لاکی آگورا) خریداری کنید ، جایی که می توانید قبل از خرید آنها را مزه کنید. همچنین  وسایل آشپزخانه دستباف از چوب درخت زیتون یک سوغاتی عالی است.

تسبیح سنتی یونان

تسبیح یونان در زمان اشغال عثمانیان، نماد وضعیت و اتحاد اجتماعی بود و در میان اربابان از اهمیت خاصی برخوردار بود.. امروزه بیشتر حکم یک وسیله تزیینی دارد.

استفاده از Kompoloi در فرهنگ یونانی به زمان اشغال ترکیه باز میگردد و در سنت یونان نقش مهمی را به عنوان وسیله ای برای آرامش، کاهش فشار روانی و همراهی با تنهایی شما ایفا می کند. همچنین با علامت تجاری rebetes ، با موسیقی rebetiko (موسیقی مرتبط با قشر ضعیف در اوایل قرن بیستم تا دهه 1950)، مرتبط است. دانه های کهربا و مرجانی معمولاً بر روی بند ابریشمی قرار داده شده اند. به طور سنتی، آن را باید یک pappas (یک مهره بزرگتر بزرگتر) و funda (توف در انتهای کامپولوی) می بندند و شانه‌ی تسبیح است. با این حال، مراقب باشید که کالاهای وارداتی خارجی را خریداری نکنید. کالاهای دستی معتبر مانند شرکت کامپولوگادیکو در نزدیکی میدان Syntagma است.

 

تخته نرد دست ساز

تخته نرد یکی از محبوب ترین بازی هایی است که در کافه‌های یونان بازی می شود.

وقتی به یونان سفر می کنید، همیشه در پارک ها و کافه ها پیرمردها و دانشجویانی را خواهید دید که تخته نرد بازی می کنند. تخته نرد در یونان از محبوبیت ویژه ای برخوردار است و تقریبا در هر خانه ای پیدا می شود. تخته نردهای دست ساز با چوب درخت زیتون از معروف ترین آنهاست.

عروسک سایه ای یونانی Karagiozis

Karagiozis یک عروسکی سایه است که مورد علاقه نسل های کودکان و بزرگسالان یونانی قرار دارد. چنان در فرهنگ یونان تأثیر گذاشته است که احتمالاً همه یونان آن را می شناسند ، در حالی که در عبارات و گفتار روزمره یونان نیز از کلمه Karagiozis استفاده می شود. به عنوان توهین (چیزی شبیه دلقک) این نام از     Karagöz ترکی گرفته شده است و به معنی چشم تیره است. Karagiozis در قرن 19 ، در طول اشغال عثمانی ، محبوبیت خود را در یونان بدست آورد و توسط دیمیتریوس ساردونیس در نمایشنامه‌ها استفاده شد. شخصیت اصلی آن یک یونانی فقیر در دوران حکومت عثمانی است که نماینده یک قوم است و در مضامین نمایشنامه های طنز، تاریخی، اجتماعی و سیاسی استفاده شده است.

Mastiha  سوغات جزیره Chios

لوکومی یونانی با طعم ماستیک در فروشگاه رسمی Mastiha در آتن

 

این رزین طبیعی به دست آمده از درختان ماستیک در جزیره Chios (Pistacia lentiscus) در واقع اولین آدامس جهان است و از زمان باستان یونان به دلیل خصوصیات دارویی مورد استفاده قرار گرفته است. خود بقراط، پدر پزشکی، ماستیک را برای تمیز کردن دندانها، برای درمان مشکلات هضم و حتی برای سرماخوردگی پیشنهاد می کرد. در اتحادیه اروپا به عنوان محصولی با نام "Origin Origin" استفاده می شود.

صندل چرم دست ساز به سبک یونانی

 

صندل های چرمی یونان در بین مشتریان و گردشگران در سراسر جهان واقعاً محبوب هستند.

در حالی که مشغول قدم زدن در آتن هستید، مغازه های زیادی را خواهید دید که کالاهای چرمی و صندل های چرمی می فروشند. مخصوصاً در مناطق موناستیراکی و پلاکا. صندل های چرمی ، با یادآوری سبک کلاسیک یونان، مورد استقبال افراد محلی قرار گرفته و احتمالاً محبوب ترین برای گردشگران هستند. جدا از اینکه معمولاً از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند، در زمان تابستان در یونان بسیار مناسب هستند. شما می توانید آنها را در طرح ها و رنگ های مختلفی پیدا کنید.

این صندلهای چرمی بهترین سوغات برای فصل تابستان می باشد.. طراحی ساده ای دارند و یادآور صندل هاییست که یونانیان باستان به پا میکرده اند.. که در سالهای اخیر طرح و رنگ های متنوع تری از این صندل ها به بازار آمده است و در تمامی مراکز خرید در یونان پیدا می شود.

چشم نظر

در مدت اقامت در یونان شما به احتمال زیاد متوجه این شیشه های عجیب آبی خواهید شد که شبیه به یک چشم است. در شکل ها و اندازه های مختلف، معمولاً روی جواهرات. چنین عقیده‌ای بسیاری از فرهنگ‌ها را بر آن داشته تا به دنبال اقدامات پیشگیرانه در برابر آن باشند. گرچه این عقیده به گونه‌های مختلف در سراسر جهان (اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکا) پراکنده‌است اما اصل این موضوع و شدت اهمیت آن در فرهنگ‌های مختلف، تفاوت بسیار با هم دارند و بیشترین تأثیرپذیری از آن در خاور میانه وجود دارد به گونه‌ای که گردن‌آویزها و لوازم زینتی منزل که در جلوگیری از چشم زخم کاربرد دارد یکی از سوغات و یادگاری‌هایی است که گردشگران از کشور یونان به همراه می‌آورند.

سفال‌های دست ساز از جزایر یونان

سرامیک های دست ساز و نقاشی شده دستی را می توان در جزایر یونان یا بازارهای آتن یافت.

ساز بوزوکی (Bouzouki)

ساز بوزوکی (bouzouki يا buzuki) يك ساز يوناني است كه در دهه 1900 توسط مهاجران يوناني از آسياي صغير (آناتولي) به يونان وارد شد و سريعاً تبديل به ساز كليدي ژانر موسيقي ربتيكا (rebetika) و شاخه‌هاي موسيقيايي آن شد. اين ساز يكي از پايه‌هاي اصلي موسيقي يوناني مدرن است، سطح روي بدنه ساز مسطح و معمولاً مقدار زيادي منبت‌كاري با صدف روي آن انجام شده است. اين ساز با يك زخمه يا پيك زده مي‌شود و صداي فلزي تيز آن  يادآور ساز ماندولين است، ولي زير و بمي آن پایين‌تر از ماندولين است. دو نوع بوزوكي اصلي وجود دارد. تراي كوردو (سه سيمه) كه داراي سه جفت سيم (سیم‌هایی كه به عنوان دسته شناخته ميشود) و تتراكوردو (چهار سيمه) كه داراي چهار جفت سيم است.

 

كلمه بوزوکی (bouzouki) از كلمه تركي بوزوك به معناي شكسته شده يا بهبود يافته (بهينه‌سازي شده) گرفته شده است و از يك كوك ويژه بازگشتي (re-entrant) به نام بوزوك دوزن (bozuk düzen) كه معمولاً در ساز مشابه تركي آن saz-bozuk استفاده مي‌شود. اين ساز در خانواده سازهاي مشابه ماندولين و لوت قرار دارد. در اصل بدنه اين ساز همانند باغلاما (Baglama) از يك قطعه چوب محكم تراشيده مي‌شود ولي به محض ورود اين ساز به يونان در اوايل دهه 1910 اين ساز با افزودن يك پشت staved برگرفته از ماندولاي ناپلي (Neapolitan mandola) تغيير يافت. سطح روي اين ساز همانند ماندولين‌هاي ناپلي زاويه‌دار است، بطوريكه قدرت بدنه براي مقاومت در برابر سيم‌هاي فلزي ضخيم‌تر افزايش مي‌يابد. بوزوكي كه در موسيقي ربتيكا استفاده مي‌شد سازي سه‌سيمه بود ولي در دهه 1950 نوع چهار سيمه‌اي نيز توسط مانوليس چيوتيس (Manolis Chiotis) معرفي شد.      

 

ساز بوزوکی (Bouzoki يا buzuki) يك نوع لوت يوناني با دسته بلند است. مشابه با ماندولين، بوزوكي بدنه گرد و چوبي دارد و سيم‌هاي فلزي آن در سه يا چهار دسته روي صفحه انگشت‌گذاري پرده‌دار مرتب شده‌اند. در هنگام نواختن، نوازنده در حاليكه روي سيم‌هاي صفحه انگشت‌گذاري با انگشتان دست چپ فشار وارد مي‌كند، سيم‌هاي روي حفره صدا را با يك زخمه كه در دست راست نگه مي دارد،‌ تولید می‌کند

 

اين ساز كه از ساز تركي بوزوك (bozuk) گرفته شده است بسيار شبيه باغلاماي (baglama) ‌تركي و تنبور (tanbur) آسيايي است و بطور سنتي براي رقص و شادي و سرگرمي در گردهمائي‌هاي اجتماعي استفاده مي‌شود. بوزوكي يكي از سازهاي ويژه در موسيقي ربتيكا است. ربتيكا سبكي از موسيقي في‌البداهه در اوايل قرن 20‌ام و مرتبط با موسيقي زيرزميني يونان است. با جذب شنوندگان بيشتر، بوزوكي به سازي محبوب در يونان تبديل شد. همچنين اين ساز در انواع مختلفي از ژانرهاي موسيقي شامل جاز (jazz)، بلوگراس (bluegrass)، راك (rock) و فولك (folk) در سراسر دنيا نواخته مي شود.